.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, maart 12, 2005

The Afghan girl?


Bron: retecool.com

Een photoshop-combinatie van de McCurry-foto met een originele Schlijper.


Gretta in de Afghaanse bergen op zoek naar Osama? Zou me gezien haar voorliefde voor terroristenleiders niet verbazen.


vrijdag, maart 11, 2005

Jevgeni Chaldej, fotograaf van het Rode Leger 1941-1946


Sowjetische Soldaten am Brandenburger Tor, Berlin 1945. foto Jevgeni Chaldej

Zestig jaar na de bevrijding organiseert het Joods Historisch Museum een tentoonstelling met foto’s van Jevgeni Chaldej (1917-1997). Tijdens de Tweede Wereldoorlog was hij een van de belangrijkste fotojournalisten uit de voormalige Sovjet-Unie. Wereldberoemd is de foto die hij op 2 mei 1945 maakte: een Russische soldaat plant de Rode vlag op het dak van het Rijksdaggebouw in Berlijn. Deze monumentale, geënsceneerde foto is symbool geworden van het einde van de oorlog en de nazi-overheersing.

Als fotograaf was Jevgeni Chaldej getuige van belangrijke gebeurtenissen in de twintigste eeuw. Toen de oorlog in de Sovjet-Unie uitbrak, trok hij met het Rode Leger naar het front om foto’s te maken. Ook ging hij mee naar Roemenië, Joegoslavië, Hongarije, Oostenrijk en Duitsland, tot de bevrijding van Berlijn. Zijn laatste oorlogsfoto’s maakte hij tijdens de Conferentie van Potsdam, waar de Grote Drie (Stalin, Churchill en Truman) de naoorlogse grenzen van Duitsland bepaalden. In 1945 en 1946 fotografeerde hij het proces tegen de oorlogsmisdadigers in Neurenberg. ‘Ik fotografeerde de verschrikkingen die de fascisten in de Sovjet-Unie aanrichtten, nu fotografeer ik de wraak.’

Chaldejs werk valt op door de combinatie van documentaire en artistieke fotografie en door het commentaar dat hij bij veel van zijn foto’s gaf. Uit die teksten blijkt zijn grote betrokkenheid bij het onderwerp, maar ook zijn gevoel voor humor komt erin tot uiting. Vaak ensceneerde of manipuleerde hij zijn foto’s om het belang van een bepaalde gebeurtenis kracht bij te zetten. Zijn werk benadrukt het tragische en absurde van de Tweede Wereldoorlog.

Chaldej, geboren in 1917 in een joodse familie in de Oekraïne, maakte als kind zijn eigen camera met de brillenglazen van zijn oma. Op negentienjarige leeftijd kwam hij als persfotograaf in dienst van het officiële sovjetpersorgaan TASS. De sovjettop had grote waardering voor zijn foto’s. Zo documenteerde Chaldej niet alleen de oorlog, maar kreeg hij ook vaak opdracht om de politieke elite te fotograferen, van Stalin tot Gorbatsjov en Jeltsin. Tot 1972 werkte hij bij TASS; toen ging hij onder druk van het staatsantisemitisme verplicht met pensioen. Ook tijdens het bewind van Stalin verloor Chaldej vanwege zijn joodse afkomst gedurende zes jaar zijn baan. Internationaal bekend werd hij pas na de val van de Sovjet-Unie in 1991.

Het Joods Historisch Museum toont een ruime keuze uit het werk van Jevgeni Chaldej, samengesteld uit de collectie van Fotoagentschap Voller Ernst in Berlijn. Chaldejs eigen teksten staan als bijschriften bij de foto’s. Ook staan ze afgedrukt in de publicatie die de expositie begeleidt.

18 maart t/m 5 juni 2005, Joods Historisch Museum, Amsterdam


Dubbelman in Madrid

Een jaar na de aanslagen ging Guus Dubbelman op reportage in en rond Madrid. Het resultaat is te zien op de Voorkant van de Volkskrant. In het katern Cicero van dezelfde krant een column van Barber van de Pol over Frits Weeda.


Marcus Bleasdale wint Alexia-beurs

British photographer Marcus Bleasdale has won the Alexia Foundation's 2005 professional grant, a $15,000 prize. Erika Schultz, a senior journalism major at Northern Arizona University, has taken home first place in the foundation's student competition.

Bleasdale won for his plan to explore the effects of oil exploration in developing countries in Africa and remote areas in Russia. In his proposal, which can be viewed on the Alexia Web site, Bleasdale says the environmental and cultural impact of the ever-increasing demand for oil "is leading to some of the world's oldest communities being decimated and pushed toward virtual extinction."

Bron: PDN.


Femke Halsema te mooi om te parodiëren

GroenLinks-Kamerlid Femke Halsema zal niet worden geparodieerd in 'Café de Wereld', de geanimeerde satire die is te zien bij het programma 'Vara Live'. Dat heeft tekenaar van de serie Mark Retera donderdag gezegd tegen de website Tvgidsonline.

Volgens de tekenaar kost het maken van bekende Nederlandse vrouwen de meeste tijd. "Knappe vrouwen zijn moeilijk na te maken, die zijn heel regelmatig en symmetrisch."

Gelukkig heeft de fotografie niet zulke beperkingen.

Femke Halsema
foto Jan-Edward


donderdag, maart 10, 2005

Kluiters en Vreeker nemen United Photos over

Persfotografen Toussaint Kluiters (ANP) en Paul Vreeker (Reuters) nemen fotopersbureau United Photos de Boer over van Poppe de Boer, die overigens wel aan het bedrijf verbonden blijft. Zijn achternaam wordt echter geschrapt uit de bedrijfsnaam. United Photos, gevestigd aan de Haarlemse Parklaan, werkt vooral voor het Haarlems Dagblad maar wil onder de nieuwe leiding haar activiteiten uitbreiden.


Poppe de Boer


woensdag, maart 09, 2005

Pulse over paparazzi

Vrijdag aanstaande is de RTL4-talkshow Pulse van Reinout Oerlemans gewijd aan het fenomeen paparazzo.

In de studio praat Reinout Oerlemans met Edwin Smulders. Ook is er een reportage over het dagelijks werk van Smulders. Verder gaat Oerlemans op bezoek bij de oprichter van het bureau BigPictures in Londen.

Pulse, vrijdag 11 maart om 21.30 uur op RTL4.


Newsweek zet bijschrift voortaan op de cover

Newsweek has reacted to the controversy surrounding last week's Martha Stewart cover.

Beginning with the March 14 issue, Newsweek editor Mark Whitaker says bylines for cover photos will now appear directly on the cover, marking a shift from the industry practice of crediting cover photos on the table of contents page.

Newsweek is the first major news magazine to adopt the crediting policy. Whitaker says the decision resulted from conversations with his creative staff over last week's cover, which used digital manipulation to merge an image of Stewart's head onto a model's body. Media critics and readers alike felt that the composite image looking deceptively real.

"We credit photos directly on the page with the photo everywhere else in the magazine, and there's no reason readers shouldn't be able to immediately see where a photograph on the cover came from," Whitaker says.

Whitaker apologized for last week's cover, which he says was "just dumb and badly executed," and says the magazine did not intend to mislead readers.

The ensuing controversy was the latest in a long string of embarrassments to hit a major American magazine over the use of digitally manipulated images in the last few years.

When asked if he thought other magazines should adopt similar procedures, Whitaker said, "We're not speaking for anybody else. We're taking this step and we'll see if the photographic community and the ethics police think it's appropriate for other people to do."

Other magazines have taken steps to let readers know when photos have been digitally retouched for esthetic reasons. Sports Illustrated adopted the practice in 2003 after sharp-eyed readers complained when the magazine digitally removed a soccer player's leg from a photo.

Bron: PDN.


dinsdag, maart 08, 2005

Fotograaf die collega's besteelt flink bestraft

De kantonrechter in Meppel legde een straf van zesduizend euro op aan een fotograaf die foto's van twee andere fotografen (allebei lid van de NVJ) als zijn eigen werk te koop aanbood aan een fotopersbureau. Brieven die de fotografen stuurden aan hun "collega" hadden geen resultaat, daarom werd een procedure voor schadevergoeding gestart. De hoogte daarvan stelde de rechter op driemaal het volgens hem gebruikelijke honorarium in de branche. De NVJ-leden zijn blij met de uitspraak, vooral omdat de rechter hun auteursrecht erkende en heeft laten merken dat er een flinke sanctie staat op schending daarvan.

Bron: NVJ via Villamedia.


Lee Friedlander wint Hasselblad award

American photographer Lee Friedlander has been awarded the 2004 Hasselblad Foundation International Award in Photography for five decades of documentary photography, the organization said Tuesday.

Friedlander, 71, was honored for being "among the most significant, inventive and influential contemporary photographers, with a lifetime achievement spanning the last 50 years," the foundation said. "His work embodies a 'new documentary paradigm,' in which stylistic innovations and freedom from established formal practices has influenced the work of subsequent generations of photographers."

The prize, 500,000 kronor ($74,000) and a gold medal, will be presented at a ceremony on Nov. 19 in Goteborg, southwestern Sweden. An exhibit featuring his works will also be displayed at the Hasselblad Center in Goteborg.

Friedlander, a native of Aberdeen, Wash., ventured into photography as a 14-year-old and studied at the Art Center School in Los Angeles before working as a freelance photographer for magazines like Esquire, Sports Illustrated, McCall's and Collier's.

Friedlander's works have been exhibited in museums around the world, and several collections of his photographs have been published as books. He belongs to a generation of American photographers "who reinvented the documentary photography," the foundation said.

The Erna and Victor Hasselblad Foundation promotes scientific education and research in natural sciences and photography.

Bron: AP via Seattle Post-Intelligencer.


Revolving door - Lee Friedlander


Lichaam Simon Atlee in Thailand geïdentificeerd

De Thaise autoriteiten hebben het stoffelijk overschot geïdentificeerd van de Britse modefotograaf Simon Atlee, die bij de tsunami van 26 december is omgekomen. Dat heeft het Britse ministerie van buitenlandse zaken in Londen dinsdag bekendgemaakt.

Atlee (33) was met zijn vriendin, het Tsjechische fotomodel Petra Nemcova, op het eiland Phuket met vakantie toen hun strandhut door de vloedgolf werd weggeslagen. Nemcova kon zich aan een boom vastklampen en overleefde de ramp. Volgens het ministerie van buitenlandse zaken staat het officiële Britse dodental bij de tsunami nu op 79. Honderdtwaalf Britten die nog worden vermist zijn vermoedelijk omgekomen.

Bron: Nieuws.nl


maandag, maart 07, 2005

Digital Journalist over Magnum en Leeson

De nieuwste editie van The Digital Journalist geeft veel aandacht aan het boek Magnum Stories. Ook bevat het een multimedia-gesprek met fotojournalist David Leeson, en probeerde David Alan Harvey de Epson R-D1 zoekercamera uit:

Everything in my last book, The Divided Soul, was shot with a Leica and basically the 35mm lens, occasionally the 28mm. For what I do I don't need a lot of different lenses. I don't shoot news, I don't shoot sports. I shoot the world as it exists from about four feet to about 15 feet in front of me. A rangefinder is the perfect camera for that.

Digital photographers go on about how useful it is to be able to review pictures you've shot on a camera's LCD screen, but if you work the way I do you need to be wary of it. If you stop to look at what you've got so far you can lose the rhythm of your shooting.

The trouble with the R-D1 is that unless you want to put an auxiliary viewfinder on the hotshoe, and frame and focus through two different windows, the widest lens you can use is a 28mm. And because of the smaller-than-35mm chip, this gives you the equivalent of a 42mm lens in 35mm terms. The narrower angle of view can be restrictive; you have to jockey for position a little more. I'm a one-film, one-lens guy anyway. The 21mm Leica lens would be ideal on the R-D1, about equivalent to 32mm, if only you didn't have to compose with the separate finder.



zondag, maart 06, 2005

Fotografen ondernemen actie tegen Pictorial Post

Fotojournalist Robert Mulder heeft in de afgelopen weken wereldwijd vele fotografen benaderd die ooit een publicatie in de Pictorial Post hebben gehad, en het blijkt dat PP in zijn éénjarig bestaan slechts één fotograaf heeft uitbetaald. Mulder zelf heeft ook meerdere publicaties in PP gehad maar nooit betaald gekregen. De uitgever zit op de Shetland Islands en vanwege de Schotse wetgeving is het lastig hen juridisch aan te pakken.

"Malcolm Younger (de uitgever, red.) told me that the magazine was folding but the company will still exist. He never really meant to get the magazine truly established but thought he could run it for a while and then make a quick sale and large profit, which he is currently trying to do. He is also selling on rights to images behind photographers backs. Younger thinks that photographers are easy meat and will whinge for a while but eventually write their debts off, lick their wounds and leave him alone. He thinks photographers never sue!!!" Aldus één van de gedupeerde fotografen.

Het merendeel van de groep gedupeerde fotografen heeft zich inmiddels verenigd en een advocaat in Schotland in de arm genomen om de uitgever juridisch aan te pakken. Verschillende fotoagentschappen waaronder WorldPictureNews en Panos Pictures hebben inmiddels hun eigen maatregelen getroffen.

Ook Photo District News heeft inmiddels aandacht besteed aan deze kwestie.

(Met dank aan Michel de Groot.)


Politie onderzoekt foto in het Utrechts Nieuwsblad

De Utrechtse politie heeft op verzoek van burgemeester Brouwer onderzoek gedaan naar een foto in het Utrechts Nieuwsblad. Op de foto stond een onherkenbaar gemaakte jongen met een steen in zijn hand.

De foto was onderdeel van een reportage naar buurtterreur door Marokkaanse jongeren aan het Nijenrodeplantsoen in de wijk Zuilen. Volgens de moeder van de jongen zou de foto in scene gezet zijn. Zij klaagde daar vorige week over op een buurtavond met de burgemeester. Brouwer zorgde er vervolgens voor dat de politie de fotograaf naar het bureau riep om zijn werkwijze uit te leggen.

Fotograaf Jeroen Stoops zegt er het volgende over: Toen wij daar in de tuin waren om de kapotte ruiten te fotograferen, kwam er een groepje Marokkaanse jongens aan. Eén van die jongens had een steen in zijn hand. Ik heb die jongens niet gevraagd om voor de camera te gaan staan en ik heb die jongen geen steen gegeven. Toen wij de tuin verlieten probeerde een van die jongens een lens uit mijn tas te halen. Ik heb dat weten te voorkomen en daarna zijn we direct weggegaan.

Na bestudering van het fotomateriaal heeft de politie geconcludeerd dat de foto niet in scene is gezet.

De lezersredacteur van het Utrechts Nieuwsblad stelt: De opdracht aan Stoops was, te fotograferen wat op dat bewuste moment te zien was rondom het huis. De jongeren beschouwden het hoekhuis als hun eigendom en betraden de tuin. Dat Stoops deze jongeren en de jongen met de steen fotografeerde was niet meer dan logisch. Het gaf de sfeer treffend weer. De verslaggever en de fotograaf zijn inmiddels ook bij de moeder op bezoek geweest om te vertellen hoe de foto tot stand is gekomen. Zo doen we dat, bij het Utrechts Nieuwsblad. Want nieuwsfoto’s in scene zetten gebeurt gewoonweg niet.

Dat is het verschil met portretfotografie of het maken een passend beeld bij een interview of sommige reportages. Dan kan de fotograaf aan de geïnterviewde vragen op een bepaalde manier te gaan zitten of staan, de handen zus of zo te houden. Bij nieuwsfoto’s is dit absoluut niet aan de orde. De fotograaf registreert de werkelijkheid zoals die zich aan zijn lens voordoet. Hij probeert het ’juiste’ moment vast te leggen, of dat nu leuk is voor betrokkenen of niet. Snel reageren, daar draait het om.

En dat is wat Stoops heeft gedaan. Hij zag voor zijn lens als het ware dát wat de weggepeste huurders ook was overkomen. Brutale kinderen, voor de duvel niet bang. Overtuigd van hun eigen gelijk. Dat maakt deze foto tot een prima nieuwsfoto en -mede door het onherkenbaar maken van het gezicht- plaatsing in de krant journalistiek verantwoord.


Lees meer in het Utrechts Nieuwsblad.


This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Monitored by BelStat - Your Site Counts
This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.